Tema 4 – Locuinta Unifamiliala

Ciclul primar / Anul I – semestrul 2
Numar credite: 5
Perioada elaborarii proiectului: de la 22.02.2010 la 31.03.2010

LOCUINTA UNIFAMILIALA

“Cred ca planul este o societate de camere. Un plan adevarat este acela in care camerele isi vorbesc una alteia. Cand privesti un plan poti spune ca vezi cum structura spatiilor iese la lumina.”
Louis I. Kahn – Between Silence and Light

I. SCOPUL DIDACTIC.

Planul liber, una dintre “noutatile” arhitecturii moderne, ridicat la nivel de principiu de baza de catre Le Corbusier in cartea sa “Vers une Architecture”, este caracterizat prin eliberarea planului de peretii structurali si adoptarea sistemului structural cu stalpi si dala groasa (fara grinzi).

Acest exercitiu propune studentilor o dezvoltare pe un singur nivel a temei planului liber si o continuare fireasca a investigatiilor in zona compunerii formale pe seria din gama “9 patrate” a lui John Hejduk, la un nivel de complexitate superior, abordand pentru prima data tema locuintei.

Prin impunerea unei trame prestabilite se urmareste pe de-o parte eliminarea criteriului structural tinand cont ca in aceasta etapa studentii nu detin notiunile necesare introducerii acestui criteriu in analiza determinanta a conceptului arhitectural. Pe de alta parte acest tip de exercitiu confrunta studentul cu matematica pura a rezolvarii functionale intr-un context structural dat – tema curenta in practica arhitecturala.

Se urmareste modul in care studentul isi dezvolta capacitatea de imaginare si intelegere a relatiei spatiale si functionale exterior – interior dar si a functiei reprezentative a locuintei pentru un anume tip de locuire. Intelegerea locuintei in acelasi timp ca “acasa” si “casa” poate constitui ratiunea structurarii conceptuale a arhitecturii locuintei ca pe un adapost – in care interiorul este mai mult sau mai putin ferit de exterior – dar si ca pe o masca – prin care interiorul se indreapta catre exterior, semnificant.

Organizarea spatiala va fi tratata in concordanta cu ordinea ierarhica a elementelor functionale, studentii urmand a contura clar gruparile de spatii – functiuni si a evidentia spatiile de serviciu (secundare) de cele deservite (principale).

Nu in ultimul rand se cere studentilor sa integreze in compunerea obiectului arhitectural elementele de arhitectura peisagera care sa-l intregeasca intr-o maniera coerenta, intr-un concept unitar.

II. OBIECTUL STUDIULUI

Se propune prin tema amenajarea unei locuinte pentru o familie de 3 persoane (parinti si un copil) intr-o zona rezidentiala, pe un teren plat, fara denivelari, avand dimensiunile 30,00 x 50,00m, cu latura scurta catre strada. Exercitiul presupune amenajarea intregului teren: dalaje, plantatii, inclusiv imprejmuirea. Nu se are in vedere amplasarea in cadrul terenului a unui garaj pentru masini, masina familiei fiind parcata la trotuar.

III. ELEMENTE DE TEMA

Locuinta va fi amenajata in limitele unei trame de stalpi, alcatuita in plan din noua patrate, 3×3, avand latura de 4,50m. Acoperirea se face cu un planseu dala groasa din beton armat, obligatoriu orizontala, avand grosimea de 20cm, inaltimea libera sub aceasta dala fiind de minim 2,70m si maxim 3,60m. In cazul denivelarilor acestea vor corespunde aliniamentelor de stalpi ai tramei.

Perimetrul planseului poate depasi in orice directie axul tramei de stalpi cu maxim 2,00m si poate avea goluri pentru luminare zenitala sau curti de lumina, in functie de solutia aleasa de fiecare student.

Se considera acoperirea in sistem terasa, perfect orizontala, studentii avand libertatea de a propune sau nu atice, in functie de solutia arhitecturala aleasa, grosimea terasei fiind de minim 20,00cm.
Stalpii vor avea sectiune patrata sau circulara cu latura, respecitv diametrul, de 40,00cm.

Peretii de inchidere (exteriori) vor avea grosimea de 40,00 cm, putand la nevoie sa inglobeze stalpii perimetrali. Peretii de compartimentare (fara functie structurala) vor avea grosimea de 10cm. Toate elementele utilizate vor fi liniare, fiind excluse orice elemente construite curbe.

Locuinta va avea spatii inchise si spatii deschise (terase), limita spatiilor locuintei fiind fixata de fiecare student in functie de partiul ales.

Inchiderile exterioare pot fi si vitrate, dimensiunile si dispunerea acestor zone vitrate fiind la libera alegere a studentilor.
Pardoseala va fi orizontala fara nici-un fel de denivelari sau supante. Intre nivelul interior al pardoselii si trotuar se va crea o denivelare de 15cm (echivalentul unei trepte).

Categorii de spatii – functiuni

– Vestibul 10,00 mp
– Living-room (camera de zi) 30,00 mp
– Dinning-room (locul de luat masa) 10,00 mp
– Dormitor matrimonial (parinti) 16,00 mp
– Dormitor (copil) 14,00 mp
– Baie matrimoniala (mobilata cu cada de baie, wc si lavoar) 4,50 mp
– Baie secundara (mobilata cu cada de dus, wc si lavoar) 3,50 mp
– Grup sanitar de srviciu (mobilat cu wc si lavoar) 2,00 mp
– Bucatarie (se va asigura un front de lucru de minim 3,00m) 10,00 mp
– Spatii de depozitare (debara, camara) 6,00 mp
– Spatii pentru haine (dulapuri avand o lungime de front de minim 1,20m / persoana)

Suprafetele indicate pentru camere sunt suprafete utile minimale, acestea fiind la libera alegere a studentilor, infucntie de solutia aleasa.
Studentii sunt liberi sa propuna si alte spatii (bilbioteca, loc de joaca, birou, dressing) in cazul in care considera necesar pentru solutia aleasa, acest fapt neputind sa fie considerat ca o nerespectare a temei dar nici drept un element de apreciere suplimentar.

IV. CALENDARUL ETAPELOR DE PROIECTARE

Luni 22.02.2010 / Sala Studio – parter
Prezentarea proiectului urmata de:
Prelegere – Relatii functionale intr-o locuinta individuala
– Toate Grupele – ora 13.30
Etapa Ia – documentare / perioada 22.22.2010 – 01.03.2010
Predarea la fiecare atelier, la seful de atelier
– Grupele de dimineata – ora 9.00 – 10.00
– Grupele de dupa-amiaza – ora 14.00 – 15.00
Etapa Ib – elaborarea partiului-concept / perioada 22.22.2010 – 10.03.2010
Predarea la fiecare atelier, la seful de atelier
Judecata la panou in cadrul atelierului (planse, schite, macheta de studiu)
Etapa II – Proiect – planse + macheta finala / perioada 15.03.2010 – 31.03.2010
Predarea la fiecare atelier, la seful de atelier
– Toate grupele – ora 13.30 – 15.00
Judecarea proiectelor in atelier – in ziua predarii – ora 15.00 – 16.30
Judecarea in comisia de catedra a proiectelor propuse pentru note sub 6 si peste 8
in ziua predarii dupa ora 16.30

V. REDACTAREA PROIECTULUI

Proiectul se va redacta obligatoriu pe hartie alba de desen in cerneala neagra (tus), de mana, fiind interzisa utilizarea oricaror tehnici digitale sau colaje. Randarea este la libera alegere a studentilor – creioane colorate, carioca, laviu de acuarela sau guase, etc.

Formatul obligatoriu al hartiei este 50×70cm, dispus pe orizontala, numarul planselor find lasat la libera alegere a studentilor, in functie de modul de repartizare a pieselor in planse.

Macheta se va realiza dintr-unul sau maxim din doua materiale diferite (lemn, mousse de poliuretan, polistiren extrudat, plexiglass) pe un suport avand dimensiunile 50×70cm. Pentru suport se va folosi acelasi tip de material(e).
Fixarea elementelor intre ele (daca este cazul) si de blatul suport se va face cu adeziv specific tipului de material utilizat.

Proiectul va contine, la scara 1:50, urmatoarele piese:

– Plan inclusiv amenajarile exterioare
– Cele 4 elevatii
– Doua sectiuni
– Diagrama concept a constructiei spatiale propuse (*)
– Macheta cuprinzand intreg terenul

(*) prin diagrama concept se intelege un desen, schema, schita (redactata intr-o tehnica la alegerea studentilor) care rezuma ideea de baza a compunerii proiectului.
Plansele vor avea in stanga jos un cartus, avand dimensiunile din schita alaturata, continand informatii privitoare la autorul proiectului.

VI. CONDIŢII DE PREDARE

Proiectul se considera predat numai in conditiile in care s-a respectat numarul minim obligatoriu de corecturi (3 corecturi) si prezenta la minim 50% din sedintele de atelier precum si predarea tuturor pieselor obligatorii la fiecare faza de predare.
In coltul din dreapta jos, pe fiecare plansa, se va desena un cartus cu dimensiunile 18,00×3,00cm:

Nerespectarea temei ca si lipsa la corectura la panou va fi tolerata, numai cu diminuarea notei maxime de referinta cu doua puncte, in cazuri de exceptie, cand calitatea conceptului proiectului este foarte ridicata. Intarzierea la predarea fazei intermediare (macheta de studiu) si judecata la panou se penalizeaza cu diminuarea notei de referinta cu 1 punct.

In general nerespectarea temei, lipsa corecturii la panou sau nerespectarea numarului minim de corecturi, precum si nerespectarea datei si orei precizate pentru predarea finala a proiectului sau lipsa la predare a unor piese (inclusiv macheta) va echivala cu nepromovarea proiectului si notarea cu nota 1 (unu).

Predarea proiectului (etapa II – finala) se face conform termenelor precizate mai sus.
Nu se admit derogari de la acest termen limita, in afara celor permise de regulament.

La fiecare corectura vor fi prezentate schitele de la corectura anterioara. In ca contrar corectura anterioara este considerata anulata si eliminata din lista corecturilor efectuate. Corecturile se fac numai pe schite prezentate de catre student.

VII. NOTAREA

Criteriile de apreciere si notare a proiectelor sunt urmatoarele:

– Respectarea temei; / notat cu maxcim 8 (opt)
– Prezenta si participarea la atelier; / notat cu maxcim 8 (opt)
– Relatia functiune – organizare spatiala;
– Claritatea compunerii – conceptului;
– Dispunerea in teren si rezolvarea accesului;
– Calitatea prezentarii grafice si claritatea redactarii proiectului;
– Acuratetea executiei machetei;

VIII. BIBLIOGRAFIE

(1) Davies, Colin – Key Houses of the Twentieth Century / Plans, Sections and Elevations – Lawrence King Publishing 2006
(2) Andresoiu, Bruno – Case din Romania – Igloo Media, 2008
(3) Caciuc, Cosmin – Noua Patrate in Revista Arhitectura nr.76 / 2009 – pag.102
(4) Education of an Architect / The Cooper Union School of Art & Architecture – Monacelli Press, 1999
(5) Moore, Charles – The Place of Houses – University of California Press, 2000
(6) Schittich, Chrstian – Single Family Houses (seria in Detail) – Birkhauser / Detail, 2005
(7) Robert A.M. Stern / Selected Works – Architectural Monographs No.17 – Academy Editions 1991
(8) Revista l’Architecture d’Aujourd’hui nr.320 /1999 – Maisons Individuelles
(9) Revista Arquitectura Viva nr.112 / 2007 – La Casa o la Ciudad
(10) Revista ArchiCREE nr.332 / 2007 – Maisons 2007
(11) Revista ArchiCREE nr.337 / 2008 – Maisons 2008
(12) http://ocasapezi.wordpress.com – locuinte unifamiliale

Intocmit

Lect.dr.arh. Dan Nicolae Agent


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: