Tema 3 – Pavilion Expozitional

Ciclul primar / Anul I – semestrul 1
Numar de credite: 5
Perioada elaborarii proiectului: de la 07.12.2009 la 13.01.2010

SPATIU EXPOZITIONAL

“Principiul ierarhiei presupune faptul ca in majoritatea daca nu in toate compozitiile arhitecturale exista diferente reale intre formele si spatiile ce le alcatuiesc. Aceste diferente reflecta gradul de importanta al acestor forme si rolul simbolic pe care acestea il joaca in cadrul compozitiei.”
Francis D.K. Ching – Architecture Form, Space and Order

I. SCOPUL DIDACTIC.

Cel de-al treilea exercitiu este primul dintr-un set ce se bazeaza pe un experiment lansat in urma cu 55 de ani la Scoala de Arhitectura a Universitatii din Austin (Texas) de celebrii profesori arhitecti John Hejduk, Bernhard Hoesli, Robert Slutzky si Colin Rowe si care constituie de atunci baza formarii studentilor arhitecti din lumea intreaga.

Ideea de baza este de a da posibilitatea studentilor din primul an de studiu, ce nu dispun inca de notiuni suficiente pentru o analiza cuprinzatoare in plan structural, functional si tehnic, sa intreprinda investigari formale si compozitionale din ce in ce mai complexe fara a fi incorsetati de lipsa acestor notiuni.

Se incheie totodata seria exercitiilor cu functiuni simple, confruntand studentii cu o noua abordare a factorului structural, anume modulul structural repetabil, ca baza a logicii de structurare a compunerii spatiului arhitectural.

Obiectul studiului nu este numai un ansamblu de elemente componente ale unei structuri unice, studentii fiind confruntati de data aceasta cu un ansamblu de elemente care fiecare in parte constituie un obiect structural in sine, ce constituie un spatiu arhitectural elementar.

Logica structurala a arhitecturii vis-a-vis de logica arhitecturala a structurii: acesta este binomul conceptual pe care studentii trebuie sa-l inteleaga si sa-l exploateze in cadrul exercitiului propus.

Spatiul arhitectural ce trebuie conceput este un spatiu compus care se constituie intr-un parcurs alcatuit dintr-o serie de elemente repetabile, alaturate dupa o logica ce urmeaza regulile compunerii formale dar totodata trebuie sa se inscrie in logica functiunii adapostite.

Ierarhizarea elementelor ce compun ansamblul este in cadrul exercitiului un alt element ce trebuie urmarit de studenti, ierarhia elementelor formale si a celor functionale trebuind sa se inscrie in aceeasi logica in cadrul proiectului.

Inventivitatea si creativitatea studentilor va fi stimulata in a gasi cea mai potrivita solutie pentru a satisface pe de-o parte necesitatile functionale elementare – iluminat natural, accese, circulatii – si pe de alta parte logica structurala si totodata a le corela cu elementele de joc formal – relatiile plin-gol, cuplarea si modul de inseriere al modulilor structurali, etc.

Nu in ultimul rand se cere studentilor sa integreze in compunerea obiectului arhitectural elementele de arhitectura peisagera care sa-l intregeasca intr-o maniera coerenta, intr-un concept unitar.

II. OBIECTUL STUDIULUI

Se propune prin tema amenajarea a unui spatiu destinat sa gazduiasca expozitii temporare de arta plastica (pictura, grafica, sculptura, ceramica, etc.), pe un teren fara denivelari, intr-o zona verde, fara constructii in imediata vecinatate. Terenul este de forma dreptunghiulara, avand laturile de 35,0m, respectiv 55,0m, la o intersectie de alei.
Exercitiul presupune amenajarea intregului teren: dalaje, plantatii, inclusiv imprejmuirea. Nu se prevad locuri de parcare.

III. ELEMENTE DE TEMA

Spatiul expozitional va fi conceput pe un nivel din 5 pana la 10 (minim 5, maxim 10) moduli spatiali, avand in plan forma de patrat cu latura de 4,80m (interax) care pot fi cuplati pe una sau doua directii, in functie de formula aleasa de student, alcatuind una sau mai multe grupari ce pot fi, la rigoare, articulate prin spatii acoperite de legatura suplimentare.

Acoperirea se face cu o placa de beton avand grosimea de 20cm. Inaltimea libera sub placa poate varia pana la maxim 4,60m. Placa de acoperis va fi obligatoriu orizontala, putand avea decupaje sau goluri pentru luminatoare zenitale. Se considera acoperirea in sistem terasa, perfect orizontala, studentii avand libertatea de a propune sau nu atice, in functie de solutia arhitecturala aleasa.

Modulul spatial – alcatuit din placa de acoperis si elemente verticale de sustinere a acesteia – poate fi realizat fie cu stalpi (stalpi patrati cu latura de 40cm sau rotunzi cu diametrul de 40cm), fie cu pereti portanti de 40cm grosime. Peretii portanti pot fi dispusi pe o latura, pe doua, trei sau pe toate patru laturile unui modul spatial.

Peretii de compartimentare (fara functie structurala) vor avea grosimea de 10cm (pentru inaltimi de maxim 3,0m) sau 15cm (pentru inaltimi peste 3,0m). Toate elementele utilizate vor fi liniare, fiind excluse orice elemente construite curbe.
Pardoseala va fi orizontala fara nici-un fel de denivelari sau supante. Intre nivelul interior al pardoselii si trotuar se va crea o denivelare de 15cm (echivalentul unei trepte).

Categorii de spatii – functiuni

– Zona de acces cu desk de receptie pentru o persoana (prevazut cu spatii pentru afisaj)
– Grup sanitar minimal – wc cu lavabou in cabina separata
– Depozit minimal pentru material publicitar si reviste.
– Spatii de expunere inchise si deschise (acoperite)
– Spatii de expunere descoperite

Studentii vor urmari pe langa organizarea spatiala si functionala a ansamblului, dupa un concept unitar, clar si coherent, rezolvarea iluminarii spatiilor de expunere, corelata cu solutionarea amplasarii golurilor si modul de tratare a acoperirii, implantarea modulilor spatiali in teren si relatia cu aleile adiacente prin amenajarile exterioare.


IV. CALENDARUL ETAPELOR DE PROIECTARE

Luni 07.12.2009 / Sala Studio – parter / Prezentarea proiectului
– Toate grupele – ora 13.30
Etapa I – macheta de studiu / perioada 07.12.2009 – 16.12.2009
Predarea la fiecare atelier, la seful de atelier
– Grupele de dimineata – ora 12.00 – 13.30
– Grupele de dupa-amiaza – ora 15.00 – 16.00
Judecata la panou a machetelor in cadrul atelierului – 16.12.2009
Machetele se fotografiaza in ziua predarii
Etapa II – Proiect – planse + macheta finala / perioada 04.01.2010 – 13.01.2010
Predarea la fiecare atelier, la seful de atelier
– Toate grupele – ora 13.30 – 15.00
Judecarea proiectelor in atelier – in ziua predarii – ora 15.00 – 16.30
Judecarea in comisia de catedra a proiectelor propuse pentru note sub 6 si peste 8
– Toate grupele – ora 16.30 – 18.00 in ziua predarii

V. REDACTAREA PROIECTULUI

Proiectul se va redacta obligatoriu pe hartie alba de desen in cerneala neagra (tus), de mana, fiind interzisa utilizarea oricaror tehnici digitale sau colaje. Randarea este la libera alegere a studentilor – creioane colorate, carioca, laviu de acuarela sau guase, etc.

Formatul obligatoriu al hartiei este 50×70cm, dispus pe orizontala, numarul planselor find lasat la libera alegere a studentilor, in functie de modul de repartizare a pieselor in planse.

Macheta se va realiza dintr-unul sau maxim din doua materiale diferite (lemn, mousse de poliuretan, polistiren extrudat, plexiglass) pe un suport avand dimensiunile 50×70cm. Pentru suport se va folosi acelasi tip de material(e). Fixarea elementelor intre ele (daca este cazul) si de blatul suport se va face cu adeziv specific tipului de material utilizat.

Proiectul va contine, la scara 1:100, urmatoarele piese:

– Plan inclusiv amenajarile exterioare
– Cele 4 elevatii
– Doua sectiuni
– Diagrama concept a constructiei spatiale propuse (*)
– Macheta

(*) prin diagrama concept se intelege un desen, schema, schita (redactata intr-o tehnica la alegerea studentilor) care rezuma ideea de baza a compunerii proiectului.
Plansele vor avea in stanga jos un cartus, avand dimensiunile din schita alaturata, continand informatii privitoare la autorul proiectului.

VI. CONDIŢII DE PREDARE

Proiectul se considera predat numai in conditiile in care s-a respectat numarul minim obligatoriu de corecturi (3 corecturi) si prezenta la minim 50% din sedintele de atelier precum si predarea tuturor pieselor obligatorii la fiecare faza de predare.
In coltul din dreapta jos, pe fiecare plansa, se va desena un cartus cu dimensiunile 18,00×3,00cm:

Nerespectarea temei ca si lipsa la corectura la panou va fi tolerata, numai cu diminuarea notei maxime de referinta cu doua puncte, in cazuri de exceptie, cand calitatea conceptului proiectului este foarte ridicata. Intarzierea la predarea fazei intermediare (macheta de studiu) si judecata la panou se penalizeaza cu diminuarea notei de referinta cu 1 punct.

In general nerespectarea temei, lipsa corecturii la panou sau nerespectarea numarului minim de corecturi, precum si nerespectarea datei si orei precizate pentru predarea finala a proiectului sau lipsa la predare a unor piese (inclusiv macheta) va echivala cu nepromovarea proiectului si notarea cu nota 1 (unu).

Predarea proiectului (etapa II – finala) se face conform termenelor precizate mai sus.
Nu se admit derogari de la acest termen limita, in afara celor permise de regulament.

La fiecare corectura vor fi prezentate schitele de la corectura anterioara. In ca contrar corectura anterioara este considerata anulata si eliminata din lista corecturilor efectuate. Corecturile se fac numai pe schite prezentate de catre student.

VII. NOTAREA

Criteriile de apreciere si notare a proiectelor sunt urmatoarele:

– Prezenta si participarea la atelier; / notat cu maxim 8 (opt)
– Respectarea temei; / notat cu maxim 8 (opt)
– Relatia functiune – organizare spatiala;
– Ingeniozitatea solutiei propuse (in ansamblu si in detaliu);
– Claritatea compunerii – conceptului;
– Dispunerea in teren si rezolvarea accesului;
– Calitatea prezentarii grafice, claritatea si acuratetea redactarii proiectului;
– Acuratetea executiei machetei;

VIII. BIBLIOGRAFIE

(1) Ching, D.K., Francis – Architecture Form, , Space and Order – Wiley & Sons, Editia IV, 2007
(2) Unwin, Simon – Analysing Architecture – Routledge, 2003
(3) Krier, Rob – Architectural Composition – Rizzoli NY, 1988
(4) Schirmbeck, Egon – Idea, Form and Architecture – Van Nostrand Reinhold, 1987
(5) Farrelly, Lorraine – The Fundamentals of Architecture – AVA Publishing, 2007
(6) Von Meiss, Pierre – Elements of Architecture, From Form to Place, Spon Press, 1998
(7) Baker, H. Geoffrey – Design Strategies in Architecture – Routledge, Editia II, 1996
(8) Caciuc, Cosmin – Noua Patrate in Revista Arhitectura nr.76 / 2009 – pag.102
(9) Education of an Architect – A Point of View / The Cooper Union School of Art & Architecture – Monacelli Press, 1999
(10) Padovan, Richard – Proportion Science, Philosophy, Architecture – Spon Press, 1999

Intocmit,

lect.dr.arh.Dan Nicolae Agent


One response to “Tema 3 – Pavilion Expozitional

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: