Tema 2 – Adapost in Parc

TEMA DE PROIECTARE: ADAPOST INTR-UN PARC

Ciclul primar / Anul I – semestrul 1
Numar de credite: 4
Perioada elaborarii proiectului: de la 02.11.2009 la 02.12.2009

“In arhitectura, o idee, un concept iau contur prin proiect, sub forma unor desene, inainte de a fi realizate in concret. Proiectul este astfel o forma de anticipare prin care se trece de la posibil la real, de la abstract la concret, de la “ideea generala” la “epura”. El este aceasta mediere necesara intre o gandire anstracta, unde functioneaza o geometrie pura, si realitatea concreta, care se inscrie intr-o geometrie tehnica.”
Jean-Pierre Epron – L’architecture et la Regle

I. SCOPUL DIDACTIC.

Acest al doilea exercitiu introduce pentru prima data in elaborarea conceptului care sta la baza constructiei arhitecturale un element nou, propriu arhitecturii – spatiul – si relatia intre interior si exterior.
In plus, dupa ce in exercitiul anterior au sondat compunerea unei constructii spatiale fara nici-o ingradire de ordin tehnic sau functional, li se cere acum studentilor sa faca “un proiect”, o prima investigare in directia adecvarii formale si dimensionale la materialul care sta la baza constructiei – lemnul – avand totodata minimale cerinte de ordin functional.

Studentul incepe sa descopere in cadrul acestui exercitiu elementele arhitecturii: trama, structura, stalpul, grinda, panoul, central, periferia, campul, muchia, linia, planul, volumul, extinderea, comprimarea, tensiunea, portanta, etc.

Desi in cadrul pregatirii teoretice nu au parcurs elemente tehnice de detaliu caracteristice constructiilor din lemn, studentilor li se cere sa imagineze o constructie simpla din lemn. Esentiala este in cadrul acestui exercitiu nu partea tehnica (dimensionarea precisa, detaliile constructive, etc.)ci identificarea acelor elemente de imagistica proprii culturii lemnului pe care fiecare dintre noi le-a inmagazinat in memoria activa, care se inscriu in ceea ce se poate numi “bunul simt constructiv”, si pe care li se cere acum studentilor sa le prelucreze in mod creativ, neconventional.

Functiunea de adapost a fost aleasa pentru a nu aduce prin conditii speciale de confort si norme de utilizare stricte prea multe constrangeri. Studentii trebuie sa se simta liberi in a imagina structuri originale, compuneri neconventionale, care sa se inscrie in tectonica logica a unui spatiu arhitectural.

Se urmareste consolidarea in procesul de dezvoltare a gandirii spatiale arhitecturale a studentilor a necesitatii conturarii unui concept generator in al carui set de coordonate, pe langa alcatuirea si inserierea formala se adauga acum caracteristicile structurale specifice unui material si constrangerile date de tipul de utilizare a spatiului.

Prin acest nou exercitiu se mizeaza pe stimularea in contiunare in special a capacitatii imaginative si creativitatii studentilor si generarea unei poetici a compunerii spatiale in conditii limitate de constrangeri tehnico-functionale. Arhitectura ca coaja, ca o a doua limita a propriului trup.

2

II. OBIECTUL STUDIULUI

Fiecare student va trebui, in cadrul exercitiului sa elaboreze o compozitie spatiala simpla, avand la baza elemente structurale din lemn, avand drept functie un adapost intr-un parc. Nu se pun nici-un fel de conditii legate de caracteristici regionale ale arhitecturii. Din contra se mizeaza pe inventivitatea si creativitatea studentilor in a investiga noi forme de expresie arhitecturala chiar in afara celor recunoscute ca traditional specifice structurilor din lemn.

3
III. ELEMENTE DE TEMA

Spatiul acoperit va avea o suprafata totala de circa 200 mp si va fi dezvoltat strict pe parter, pe un teren plat, fara nici-o denivelare. Amplasarea intr-un parc trebuie sa constituie argumentul inexistentei in proximitate a unor alte constructii, singurul element determinant pentru logica arhitecturii propuse fiind elementul natural.

Studentii au insa libertatea de a-si imagina plasarea obiectului propus fie intr-o zona dens plantata (un luminis), fie pe malul unei ape (un mic parau sau lac in cadrul parcului), fie intr-o zona mai dens circulata, langa o alee.

Cadrul ales va justifica conceptual solutia de conformare a obiectului arhitectural propus. Prin urmare studentii propun cadrul natural cu care obiectul propus intra intr-un dialog spatial, formal si conceptual, acest lucru trebuind sa se „citeasca” in proiectul propus.

Structura portanta a obiectului arhitectural va fi realizata exclusiv din lemn, pe sistem schelet, cu stalpi si rigle, cu o trama regulata. Distanta intre stalpi va fi de maxim 4,0m, dimensiunile stalpilor putand fi de 15×15cm. Stalpii si grinzile vor fi liniare, fiind excluse elementele spatiale sau compuse.

Elementele verticale ale structurii pot fi realizate si din pereti structurali din lemn. Acoperirea poate fi in panta sau nu, dupa cum conceptul ales o cere. Nu se admit alte materiale precum betonul, metalul sau piatra decat ca elemente nestructurale.

Elementele functionale obligatorii sunt urmatoarele:

– Zona de acces, evidentiata ca atare. Accesul poate fi unul singur sau nu in functie de solutia aleasa si relatia cu elementul natural.
– Zona de grup sanitar, marcata printr-un volum simplu, necompartimentat, avand o inaltime de numai 2,50m si dimensiunile minimale de 2,0 x 2,0m.

Studentii pot imagina afectarea unor suprafete din cadrul adapostului unor functiuni temporare – loc de odihna, belvedere, loc de citit, bar – fara a fi necesar ca aceste zone sa fie mobilate sau dotate, dar care sa fie orientate prin deschideri, eventual terase descoperite, catre elementul natural intr-o maniera care sa permita tipul de utilizare imaginat.

Exista libertate totala in ceea ce priveste modul de dispunere a compartimentelor, inchiderilor, compartimentarilor, golurilor, etc. Nu se vor utiliza elemente formale curbe. Toate elementele structurale si nestructurale vor fi liniare sau plane. Pardoseala va fi ridicata de la sol cu 15cm si va fi perfect orizontala.

4

IV. CALENDARUL ETAPELOR DE PROIECTARE

Luni 02.11.2009 / Sala Studio – parter / Prezentarea proiectului
– Toate grupele – ora 13.30
Etapa I – macheta de studiu / perioada 02.11.2009 – 16.11.2009
Predarea la fiecare atelier, la seful de atelier
– Grupele de dimineata – ora 9.00 – 10.00
– Grupele de dupa-amiaza – ora 14.00 – 16.00
Etapa II – Proiect – planse + macheta finala / perioada 18.11.2009 – 02.12.2009
Predarea la fiecare atelier, la seful de atelier
– Grupele de dimineata – ora 12.00 – 13.30
– Grupele de dupa-amiaza – ora 15.00 – 16.00
Judecarea proiectelor in atelier
– in ziua predarii
Judecarea in comisia de catedra a proiectelor propuse pentru note sub 6 si peste 8
– in maxim 3 zile dupa predare, in functie de programarea celorlalte activitati.

4

V. REDACTAREA PROIECTULUI

Proiectul se va redacta obligatoriu pe hartie alba de desen in cerneala neagra (tus), de mana, fiind interzisa utilizarea oricaror tehnici digitale sau colaje. Randarea este la libera alegere a studentilor – creioane colorate, carioca, laviu de acuarela sau guase, etc.
Formatul obligatoriu al hartiei este 50×70cm, dispus pe orizontala, numarul planselor find lasat la libera alegere a studentilor, in functie de modul de repartizare a pieselor in planse.

Machetele se vor realiza dintr-unul sau maxim din doua materiale diferite (lemn, mousse de poliuretan, polistiren extrudat, plexiglass) pe un suport cu dimensiunile de 30×30cm. Pentru suport se va folosi acelasi tip de material(e).
Fixarea elementelor intre ele (daca este cazul) si de blatul suport se va face cu adeziv specific tipului de material utilizat.

Proiectul va contine, urmatoarele piese:

– Plan de situatie, sc.1:100
Planul va contine indicatii privind amenajarile exterioare (dalaje, plantatii, accese) care fac parte integranta din conceptul general al proiectului.
– Plan, sc.1:50
– Cele 4 elevatii, sc.1:50
– Doua sectiuni, sc.1:50
– Schite la scara 1:20 cu detalii constructive specifice solutiei propuse (*).
– Diagrama concept a constructiei spatiale propuse (**)
– Macheta se va preda la scara 1:50.

(*) studentii vor parcurge documentatia indicata in bibliografie pentru a cauta si conspecta acele detalii care sunt potrivite solutiilor alese in proiect.
(**) prin diagrama concept se intelege un desen, schema, schita (redactata intr-o tehnica la alegerea studentilor) care rezuma ideea de baza a compunerii proiectului.
Plansele vor avea in stanga jos un cartus, avand dimensiunile 18×3cm, continand informatii privitoare la autorul proiectului.

5

VI. CONDIŢII DE PREDARE

Proiectul se considera predat numai in conditiile in care s-a respectat numarul minim obligatoriu de corecturi (3 corecturi) si prezenta la minim 50% din sedintele de atelier precum si predarea tuturor pieselor obligatorii la fiecare faza de predare.

Nerespectarea temei ca si lipsa la corectura la panou va fi tolerata, numai cu diminuarea notei maxime de referinta cu doua puncte, in cazuri de exceptie, cand calitatea conceptului proiectului este foarte ridicata. Intarzierea la predarea fazei intermediare (macheta de studiu) si judecata la panou se penalizeaza cu diminuarea notei de referinta cu 1 punct. In general nerespectarea temei, lipsa corecturii la panou sau nerespectarea numarului minim de corecturi, precum si nerespectarea datei si orei precizate pentru predarea finala a proiectului sau lipsa la predare a unor piese (inclusiv macheta) va echivala cu nepromovarea proiectului si notarea cu nota 1 (unu).

Predarea proiectului (etapa II – finala) se face conform termenelor precizate mai sus.
Nu se admit derogari de la acest termen limita, in afara celor permise de regulament.
La fiecare corectura vor fi prezentate schitele de la corectura anterioara. In ca contrar corectura anterioara este considerata anulata si eliminata din lista corecturilor efectuate. Corecturile se fac numai pe schite prezentate de catre student.

n

VII. NOTAREA

Criteriile de apreciere si notare a proiectelor sunt urmatoarele:
– Respectarea temei;
– Corelarea logica structura / functiune / expresie arhitecturala;
– Claritatea compunerii – conceptului;
– Calitatea si claritatea redactarii proiectului;
– Acuratetea executiei machetei;

m

VIII. BIBLIOGRAFIE

(1) Ching, D.K., Francis – Architecture Form, , Space and Order – Wiley & Sons, Editia IV, 2007
(2) Brawne, Michael – Architectural Thought and the Expectant Eye – Elsevier, 2005
(capitolele Materials, Structure, Light)
(3) AMC Hors-serie – Bois / Wooden architecture – Le Moniteur Architecture, 2004
(4) Steiger, Ludwig – Basics / Timber Construction – Birkhauser 2007
(5) Natterer, Julius / Herzog, Thomas / Volz, Michael – Construire en Bois – Birkhauser 1994
(6) Details Bois – CNDB (Cmite National pour le Developpement du Bois – 2000
Caietele nr.5, nr.7 si nr.9

Intocmit
Coordonator anul I
Lect.Dr.Arh. Dan N.AGENT


One response to “Tema 2 – Adapost in Parc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: